Let op! Je bekijkt een archiefpagina. Je kunt op deze pagina niet meer reageren.

07 Sturen op autoverkeer

07 Sturen op autoverkeer

Verschillende wegen in ons buitengebied zijn afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Bijvoorbeeld wegen in Woolde (Woolderbroekweg) en Driene (Nieuwe Grensweg). Andere wegen daarentegen bijvoorbeeld rond Beckum en Oele zijn niet afgesloten.

 

Deel

Reacties

  • Bij het bepalen welke wegen open moeten blijven zal de functie goed in ogenschouw genomen moeten worden. Je wilt geen sluipverkeer in de hand werken, kwetsbare gebieden moeten beschermd blijven en extra vervuiling wil je ten alle tijde voorkomen in een groen buitengebied.
    9-10-2019 13:56:31
  • Bereikbaarheid en sluipverkeer weren staan op gespannen voet met elkaar. De boeren die we gelukkig nog hebben, moeten hun bedrijfsvoering gewoon kunnen uitoefenen. We hebben recentelijk in Oele gemerkt hoe mooi het is om met elkaar en de verantwoordelijken van de gemeente in gesprek te gaan. Laat aanwonenden mee praten, dan zijn we ons bewust van de gevolgen van onze keus en heb je ook meer begrip voor de mogelijkheden en onmogelijkheden. Het etiket bestemmingsverkeer, ik geloof niet dat dit als een grote sticker over alle buitenwegen van Hengelo geplakt kan worden.
    8-10-2019 12:34:52
  • Bij kwetsbare natuurgebieden parkeervoorzieningen maken en zorgen dat men te voet verder kan recreëren.
    8-10-2019 10:40:05
  • Het sluipverkeer in Twekkelo neemt ernstige vormen aan, de jaarlijkse telling nemen ieder jaar toe. Het aantal ongelukken stijgt tevens ieder jaar. Wegen in het buitengebied moeten als erf ontsluitingsweg worden bestemd en alleen bestemmingsverkeer is hier toegestaan. Ontsluitingswegen zoals de A35 of de Hengelosestraat zijn gemaakt voor grote verkeersstromen. Wegen in het buitengebied zijn niet gemaakt voor zoveel sluipverkeer.
    6-10-2019 14:17:43
  • Je kunt niemand zondermeer het recht ontzeggen een openbare weg te gebruiken maar je kunt wel beperkingen opleggen op sommige wegen. er zijn heel wat wegen waar je bijvoorbeeld niet hard kunt rijden omdat die daarvoor te smal zijn. Liever dan weer een bomenrij te offeren moet je daar een snelheidsbeperking instellen. Ik ben vaak op vakantie geweest in Engeland waar heel veel smalle onoverzichtelijke plattelandswegen zijn. Daar worden soms passeerplaatsen aangelegd waar je een tegenligger kunt laten passeren als de rest van de weg te smal is. Het werkt goed zodra mensen eraan wennen. Hoe je met de wegen in het buitengebied omgaat heeft vaak veel meer te maken met gedrag dan met fysieke beperkingen.
    1-10-2019 14:08:33
  • Je kunt niemand zondermeer het recht ontzeggen een openbare weg te gebruiken maar je kunt wel beperkingen opleggen op sommige wegen. er zijn heel wat wegen waar je bijvoorbeeld niet hard kunt rijden omdat die daarvoor te smal zijn. Liever dan weer een bomenrij te offeren moet je daar een snelheidsbeperking instellen. Ik ben vaak op vakantie geweest in Engeland waar heel veel smalle onoverzichtelijke plattelandswegen zijn. Daar worden soms passeerplaatsen aangelegd waar je een tegenligger kunt laten passeren als de rest van de weg te smal is. Het werkt goed zodra mensen eraan wennen. Hoe je met de wegen in het buitengebied omgaat heeft vaak veel meer te maken met gedrag dan met fysieke beperkingen.
    1-10-2019 14:08:31
  • Ben
    Onder de foto staat dat er geen wegen zijn afgesloten in Beckum maar de Huttenveldsweg is wel afgesloten voor het verkeer.
    30-9-2019 10:59:48
  • Graag ook aandacht voor de bereikbaarheid en begaanbaarheid van het Loninkvoetpad in Beckum voor duofietsen. Dit betreft één van de mooiste delen van Beckum.
    26-9-2019 10:04:00
  • Wegen en fietspaden zijn in enkele gevallen moeilijk bereikbaar voor duofietsen. Is het mogelijk het buitengebied beter bereikbaar te maken voor deze fietsen en daarmee voor minder validen? Daarbij zijn met name de breedte van fietspaden, de breedte van bruggen en de plekken van paaltjes belemmerend. De duofiets is 1,02 meter breed, er is dus meer ruimte noodzakelijk. Ook de Sluitersdijk is moeilijk begaanbaar voor fietsers. Om naar Delden te fietsen moeten we nu over de Deldenerdijk. Het buitengebied van Hengelo is moeilijk toegankelijk voor paard en wagen. Steeds meer paden worden afgesloten, voornamelijk in Twickel. Het is zonde dat we met paard en wagen niet meer voldoende van het buitengebied kunnen genieten.
    26-9-2019 9:56:59
  • Afsluiten van bepaalde wegen geeft een grotere drukte op de andere wegen ( oa sluipverkeer, maar ook doorgaand verkeer).Zolang er geen handhaving is en men op de wegen waar men wel op kan, ipv de 30 km vol het gas indrukt om de omweg goed te maken, blijft het dweilen met de kraan open. Dan ben ik ervoor om geen wegen af te sluiten maar goede doorstroming te regelen voor het normale verkeer. Het is niet de bedoeling om de drempeldichtheid van wegen te verhogen, want daar heeft iedereen heel veel last van en tussen de drempels wordt het gas toch stevig ingedrukt met meer uitstoot en hinder dan anders.
    19-9-2019 21:28:12
  • Helaas zorgt het verkeer richting bos ook voor een toename afvaldump. Wil je dit beperken zorg dan dat er minder verkeer mogelijk is.
    18-9-2019 18:05:28
  • Het buitengebied vind ik erg waardevol. Naast onzinnig en irritant gemotoriseerd verkeer, begint het buitengebied er helaas al steeds meer uit te zien als een fraaie plek voir de zoveelste villawijk. Dat gemotoriseerd verkeer ontmoedigt wordt, lijkt mij goed. Maar helaas is het afsluiten ook erg vervelend en niet-inclusief voor mensen met een gehandicapten parkeerkaart. Die halen het vaak niet om dan lopend naar een parkeerplek of iets dergelijks te gaan. Zo worden je recreatie mogelijkheden in de natuur steeds minder.
    18-9-2019 13:49:19
  • Zorg er wel voor dat minder validen wel van deze wegen gebruik kunnen maken met de auto. Dit is voor hen vaak de enige manier on van de natuur te genieten
    18-9-2019 11:43:55
  • Wanneer handhaving op bestemmingsverkeer wordt uitgevoerd, zeker op de onverharde paden vanwege fijnstof, dan gaat een dit werken. Sluipverkeer = 80% routinematig, dus hou regelmatig campagnes en de sluipmensen passen hun gedrag dan wel aan, of pakken misschien wel de fiets omdat het toch sneller, handiger en gezonder is.
    18-9-2019 10:16:42
  • Je wilt idd geen sluipverkeer in het buitengebied (maar ook niet in de stad). Verbods- en gebodsborden zijn geen goede optie. Er is immers geen capaciteit voor handhaving. Fysiek afsluiten? Het buitengebied is mooi door het werk van boeren en andere landeigenaren. Die moeten wel op hun percelen kunnen komen. En wat te denken van hulpdiensten. Ook de bewoners van het buitengebied hebben recht op een ambulance en brandweer. En dan mijn schoonouders. Die zijn oud en zeer slecht ter been. Zij willen (gelukkig nog steeds) ook genieten van het buitengebied en van sommige recreatie voorzieningen in dat gebied. Dat kan alleen per auto. Wellicht is het beter om te zorgen dat het alternatief voor het sluipverkeer beter is dan de sluiproute zelf. Dus zorg voor betere=snellere doorgaande verbindingen voor auto”s en combineer dat met goede wandel en fietsroutes. En misschien, in afstemming met brandweer, ambulance en landeigenaren, een aantal verharde wegen weer omvormen naar onverharde wegen.
    17-9-2019 19:06:14
  • Eva
    Er wordt door doorgaand verkeer erg veel gebruik gemaakt van wegen naar het buitengebied welke alleen voor bestemmingsverkeer zijn. Er is geen controle hierop. Heel vervelend voor wandelaars en fietsers. Bv vanuit Groot Driene is de weg af te sluiten. Dit maakt het buitengebied veiliger, fijner en beter toegankelijk voor fietsers wandelaars en recreatie.
    17-9-2019 14:54:32
  • Jan
    Het lijkt me geen probleem dat sommige wegen sluipverkeer kennen. Dat beperkt zich veelal tot bepaalde tijden van de dag die voor recreatie niet zo veel gebruikt worden. Wel dienen er dan veilige voet en fietspaden worden aangelegd waardoor niet automobilisten zich veilig kunnen verplaatsen. Merkwaardig is het gegeven dat sommige wegen allen tijdens de ochtend en avondspits verboden zijn voor auto’s. Juist dan geven ze verlichting op veel routes. Als je het verbod juist instelt op de rustige uren dan wordt het buitengebied veel aantrekkelijker.
    17-9-2019 14:36:05
  • Vaak stoor ik mij , fietser, aan het sluipverkeer op mooie landelijke wegen. Ik zit soms met schrik op de fiets, vaak wordt er te hard gereden. Dus sluipverkeerwegen afsluiten voor doorgaand verkeer, alleen voor aanliggend verkeer.
    17-9-2019 13:49:16
  • Het buitengebied is geen reservaat o.i.d. dat tegen allerlei invloeden beschermd hoeft te worden. Sturing op bovenmatig of oneigenlijk gebruik van bepaalde routes is prima (zoals dat nu gebeurt) maar verdere afsluiting lijkt me onwenselijk.
    16-9-2019 15:15:57
  • Het buitengebied van Hengelo is het meest waardevol als sluipverkeer via doorgaande wegen wordt gestuurd. Er dient dan ook op gehandhaafd te worden. Zo krijgt het buitengebied de kans zich te ontwikkelen naar een bredere economie, waarbij toerisme 1 van de nieuwe ontwikkelingen kan zijn.
    16-9-2019 11:41:35
U moet registreren/ingelogd zijn om te reageren